A1 z unijnym dofinansowaniem

– To jest ponad 322 mln euro włożone w ten kawałek, więc tym bardziej powinniśmy cieszyć się z tej solidarności europejskiej i z tego, że mogliśmy i mamy taką możliwość rozszerzania tej sieci w Polsce – zaznaczyła komisarz Bieńkowska. – Przypomnę tylko, że w tym poprzednim budżecie – bo ten oczywiście jeszcze trwa – zbudowaliśmy prawie 2,3 tys. km nowych dróg i prawie 9 tys. km zostało zmodernizowanych. To jest ogromne osiągnięcie i mam nadzieję, że tak jak pan premier powiedział, ten kawałek będzie uzupełniony.

Wcześniej premier Mateusz Morawiecki powiedział: Pamiętajmy o tym, że budowa infrastruktury drogowej to praca dłuższa niż tylko jedna kadencja. To pewne strategiczne przemyślenia, przygotowania, prace związane z zezwoleniami środowiskowymi, administracyjnymi.

Budowa otwartego odcinka została dofinansowana kwotą 1 355 184 582,35 zł z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Autostrada A1, nazywana Autostradą Bursztynową, to główny element transeuropejskiej sieci transportowej. Otwierany dziś 36 kilometrowy odcinek drogi jest częścią korytarza Bałtyk–Adriatyk w obrębie kluczowej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), która biegnie od Vardø na dalekiej północy Norwegii w kierunku południa aż do miejscowości Sitia na wschodnim wybrzeżu greckiej wyspy Krety.

Zgodnie z planami po ukończeniu budowy autostrada będzie mieć długość 568 km. Będzie przebiegać południkowo od Gdańska nad Bałtykiem, przez trzecie co do wielkości miasto w Polsce — Łódź oraz jeden z głównych regionów przemysłowych — Górny Śląsk, aż do granicy z Republiką Czeską w miejscowości Gorzyczki. Tam łączy się z czeską autostradą D1. Celem unijnego projektu „Budowa autostrady A1, odcinek Pyrzowice–Częstochowa” jest wyeliminowanie wąskich gardeł i ulepszenie połączeń w obrębie sieci drogowej TEN-T. Projekt pomoże stworzyć szybsze i bardziej efektywne połączenia transportowe północ–południe z myślą zarówno o regionalnym, jak i międzynarodowym ruchu drogowym, a zwłaszcza o podróżujących odcinkiem połączonym z autostradą D1 na granicy polsko-czeskiej.

A1 jest przykładem, w jaki sposób europejska solidarność zmienia się w dobre inwestycje! Autostrada Bursztynowa ma niebagatelne znaczenie gospodarcze dla Polski ponieważ łączy ona ważne polskie porty morskie na Bałtyku z południem kraju. Dzięki temu mieszkańcy Śląska i okoliczni przedsiębiorcy będą się mogli szybciej włączyć w europejski i polski ‘krwiobieg’ i brać pełniejszy udział w jednolitym rynku europejskim. Taki jest cel unijnej Polityki Spójności – dać równe szanse uczestnictwa w europejskim rynku – ocenia komisarz Bieńkowska.